Szczupak

Szczupak – zdrowa rybka

Zbilansowana dieta, sięganie po wartościowe produkty od lokalnych hodowców, to sposób na budowanie odporności i zachowanie witalności na długie lata. Ryby stanowią cenne źródło składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Jedzenie ich wzbogaci jadłospis i pomoże zadbać o zdrowie. Kwasy tłuszczowe Omega 3, witaminy i minerały, pozytywnie wpłyną na:

  • układ krążenia – zmniejszając krzepliwość krwi, zapobiegają budowaniu blaszki miażdżycowej, naczynia krwionośne zostają rozszerzone przez pobudzenie produkcji tlenku azotu,
  • układ nerwowy – witamina D i magnez działają przeciwdepresyjnie, jod poprawia koncentracje, a kwasy tłuszczowe opóźniają starzenie się mózgu,
  • wzrok – kwasy chronią przed zwyrodnieniem plamki żółtej,
  • układ kostno-stawowy – kwasy omega 3 przejawiają działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne, chronią stawy. Witamina D stymuluje wchłanianie wapnia, co wzmacnia kości.
  • prostata – kwasy i selen mają działanie antynowotworowe, przeciwdziałają rakowi prostaty.

Występowanie i cechy szczupaka

Szczupak to drapieżnik spotykany we wszystkich rodzajach wód śródlądowych i słonawych na północnej półkuli. Pływa w różnych akwenach wodnych: jeziorach, stawach, zbiornikach zaporowych, wyrobiskach, a także w rzekach. Może osiągnąć długość 1.5 m, a jego standardowa waga mieści się w przedziale 5-12 kg. Największe okazy dobijają do 25 kg. Okres ochronny na tę rybę zaczyna się w styczniu i trwa do końca kwietnia. Tarło odbywa się wiosną. Nie można łowić mniejszych sztuk niż półmetrowe. Szczupaki są lubiane przez wędkarzy, należą do najczęściej poławianych ryb w naszym kraju za pomocą metody spinningowej.

Właściwości odżywcze rybiego mięsa


Mięso szczupaka białe, zwarte, chude i delikatne jest doceniane przez smakoszy. Polecane dla wszystkich osób, które cenią zdrowy tryb życia i dbają o smukłą sylwetkę. Zawiera niewiele kalorii. Filet ważący 100 g dostarcza 96 kalorii i zaledwie 1 g tłuszczu. Ta liczba wzrasta, gdy przyrządzimy mięso w panierce, smażąc na tłuszczu. Ryba dostarcza kwasów Omega 3, jodu, selenu, witaminy D, PP i magnezu. Najsmaczniejsze osobniki to te do 10 kg. Ryba może być przyrządzona w rozmaity sposób: smażona, pieczona, wędzona, możemy ją faszerować i podawać w galarecie. Kuchennych inspiracji do stworzenia dań z wykorzystaniem jej cennego mięsa jest wiele. Jest to produkt uniwersalny. Można z niego stworzyć danie nie tylko smaczne, ale też sycące i bogate w wartości odżywcze. Każdy, kto dba o swoje zdrowie, powinien polubić się z tą rybą.

Food obraz autorstwa timolina - www.freepik.com